Nápoj Ayahuasca je velmi mocným nástrojem léčení a transformace. Užívá se většinou v kontextu ceremonií, které jsou vedené šamanem, který k tomu byl připraven v některé z jihoamerických tradic. Ayahuasca se však nyní dostala do globální kultury a je možné ji relativně snadno získat a užít o samotě bez vedení šamana. Je to dobrý nápad? Na co se připravit? Jaké jsou rizika?

Užívání magických rostlin bylo a je součástí naší kultury. Tradičně se u nás užívá konopí, také se sbírají lysohlávky, které se pak jedí s kamarády nebo i o samotě. Podobně se lze „na trip“ vydat s kaktusy obsahujícími mescalin. Tyto rostliny mají ducha, který nás při obřadu vede. Je však třeba minimálně dodržet „set a setting,“ tedy být vnitřně připravený a být v bezpečném prostředí.

Mnozí by si mohli myslet, že to bude podobné i s Ayahuascou. Ayahuasca je však směsí svou rostlin a jak si dále vysvětlíme, je to s ní o něco složitější. Ayahuascu jde dnes snadno koupit na internetu a návod k její přípravě najdeme na diskuzních fórech. Ceremonie, které se s ní pořádají pod vedením šamanů, mohou odradit výší své ceny nebo nutností svěřit se do rukou neznámému člověku. V poslední době se také šíří příběhy o šamanech, kteří nepracují eticky a při své práci okrádají a balamutí lidi a žádná žena si před nimi není jistá. V posledních letech přijelo do Čech nespočet takových šamanů, kteří podávali Ayahuascu vyloženě odpuzujícím způsobem a mnohým rozbořili představy o důvěryhodnosti této práce.

Ne každý má trpělivost našetřit si na výpravu do Amazonie a jet za šamanem, který má dobrou reputaci a pracuje v kruhu své rodiny a tradice čistým způsobem. Ne všechny také láká představa výletu do Amazonie z důvodu vysoké vlhkosti a přítomnosti hmyzu.

Současná věda se mezitím pokouší přijít na způsob, jak ayahuascu okleštit od osoby šamana a vytvořit sterilní postupy jejího užívání. Šamanismus do objektivní vědy nezapadá, není ho možné ani zvážit, ani změřit. Kalíšek medicíny však zvážit jde. Vědci chtějí Ayahuascu redukovat na „set a setting,“ protože dále jít neumí a ani nemohou.

Proč tedy na sobě nezačít vesele experimentovat? Nestačí jen připravit set a setting? Vykouřit prostor bylinami, uklidnit se, nachystat přehrávač hudby a kyblík. Možná se i pomodlit ke všem ochranným duchům, k Bohu, Perunovi, Buddhovi, Vesmíru nebo k všeprostupující lásce.

Je však velká pravděpodobnost toho, že taková příprava nebude stačit. Ayahuasca má totiž schopnost nás dostat mnohem dále, než bychom si dokázali představit. Můžeme jít až na samé limity našeho vědomí a pak ještě dál. A jakmile Ayahuasca udeří na vědomí s plnou silou, může to způsobit naprostý zmatek, paniku a strach, při kterém se naše energetické tělo uzavře. Budeme potom v souboji se silou, které bychom se měli poddat. Pro některé lidi bylo takové setkání traumatické a skončilo delší dobou nutnosti brát psychoformaka. Znám tyto případy proto, že se na mě tito lidé obracejí s prosbou o pomoc.

Pohyb ve světech Ayahuascy

Ayahuasca je jako vesmírné plavidlo, se kterým letíme objevovat nové dimenze. Slovo „jiná dimenze“ dokáže s Ayhuascou nabýt překvapivé reálnosti. Na některé setkání je třeba se připravovat postupně a za instrukce, podpory a ochrany člověka, který tyto stavy důvěrně zná. Je třeba počítat s tím, že jakmile Ayahuasca začne působit, není z ní na delší dobu možnost úniku.

V těchto světech platí jiné zákonitosti, než v našem běžném 3D. Napoprvé se v nich ocitáme jako naivní děti, které se teprve učí chodit. Když malé dítě chodí poprvé po místnosti nebo po zahradě, je třeba z něj nespouštět zrak, protože by si mohlo ublížit prostou neznalostí. Stejně tak šaman nespouští zrak na nováčkovi, který objevuje doposud nepoznané světy. I šaman si ve světě Ayahuascy nejdříve prošel jeslemi, školkou, střední školou i univerzitou.

Ne všechno živé v těchto světech jsou duhoví jednorožci a kolibříci. Ve vesmíru existují energie všeho druhu, tedy i bytosti temné. Od nich se při ceremonii očišťujeme a zejména na začátku cesty s Ayahuascou jsou právě tyto negativity a nemoci obsahem našich vizí.

Ayahuasca je od slova liána liána duchů. Nebude překvapení se s těmito „aya“ setkat. Jak ale při těchto setkáních jednat? Kteří z nich jsou naši přátelé? Od kterých se držet stranou? Podle čeho poznáme, co nám která bytost přinese? Jak to ovlivní náš další život? Stejně jako nesvěříme život náhodnému člověku v travaji, neměli bychom ho svěřovat ani kterékoli bytosti, která se ve světě medicíny představí naší pozornosti.

 „Ve světě Ayahuascy můžete vidět mnoho krásných věcí. Jednou mi tam dali do ruky krásný meč, opravdu nádherný, zářící. Pak jsem však poznal, k čemu tento moc slouží, k zabíjení druhých. Byl to meč černé magie. Tak jsem ho zahodil.“ – Mateo Arévalo, šaman kmene Šipibo

Ayahuasca je rostlina, která nám sice svou léčivou přítomností při ceremonii pomáhá, velkou míru zodpovědnosti však přenáší na nás. Od přírody je taková, že nám dává do rukou možnost volby. Můžeme s ní cestovat kamkoli, otevírá brány do nekonečna světů. Právě na příkladu nečistých šamanů však vidíme, že i s Ayahuascou jde jít špatnou cestou. To by nás mělo motivovat k tomu, být v těchto světech obezřetní a mít kvalintího průvodce, který za nás, náš vývoj a náš holý život vezme zodpovědnost. Pokud jít po cestě Ayahuascy, tak cestou médico curandero, ne cestou černého mága.

Juan Carlos Taminchi, „Canto al Colibri“

Ayahuasca jako purga

Ayahuasca funguje jako „purga,“ vytlačuje nahromaděnou negativní energii z těla ven. Vynáší na povrch v podvědomí ukrytá traumata, aby se zhojily. Každý nějaké máme. Odhalí i démony, kteří nás ovládají. Dává možnost je z našeho těla vypudit.  Dokud ale nebudou venku, drží se jako klíště, neboť je živíme vlastní energií. Je velmi dobré mít v takové situaci u sebe šamana, který byl trénovaný tyto těžké energie oslovit a odsunout mimo prostor ceremonie. Při obřadu s Ayahuascou lze zažít i úplný exorcismus jako z filmu.

Ayahuasca je nástrojem zření a ukazuje nám to, co v sobě nosíme. U nováčka nebo nemocného to budou jeho negativní energie. Ty je třeba při ceremonii očistit a vyvážit energií pozitivní. Skrz šamana přicházejí na ceremonii spirituální doktoři a spirituální průvodci z jiných světů. Nejedná se o metaforu. Přítomnost těchto bytostí je základem léčení při ceremonii. Musí být však jeden po druhém pozváni šamany a vidoucími, kteří mají v kapse jejich vizitky.

Právě domorodí lidé Amazonie jsou držiteli vizitek doktorů ze světa Ayahuascy. Jejich předkové strávili možná i tisíce let experimenty, při kterých získali ve světech medicíny dobré přátele. Naučit se orientaci ve světech duchů vyžaduje čas a sebeobětování. Během dlouhé diety se šaman hluboce očistí a dosáhne na něco vyššího, co je běžně člověku uzavřeno. Nejde na to dosáhnout za pár sezení v křesle obývacího pokoje. Ayahuasca bez doktorů se může podobat brucherii, tedy černé magii.

Experimentovat ve skupině neznalých se jeví jako ještě horší nápad. Nikdo netouží po tom, aby se ve skupinových sezení nakazil energiemi, které se uvolňují z ostatních účastníků, kteří procházejí silnými očistnými procesy. K tomu je potřeba šaman uklízeč, který se postará o čistotu medicínského prostoru. Poslední šancí zlých duchů, kteří jsou Ayahuascou vypuzováni, je přeskočit na někoho jiného. Po požití Ayahuascy se naše energetická těla otevírají a je snadné energie odhodit nebo přijmout. Šaman podstoupil velmi tvrdý trénink a ví, jak znemožnit zlým energiím šířit se prostorem nebo v něm dominovat.

Příprava dřeva liány Ayahuasca k vaření medicíny na Výpravě do Amazonie. Foto Jan Rostlinka.

Vaření Ayahuascy

Ayahuascu mnozí moderní badatelé redukovali na několik málo aktivních sloučenin (harmin, harmalin a DMT) a posvátný proces její přípravy zjednodušili na extrakci těchto látek. Dokonce už ani není potřeba Ayahuascy, stačí ji prý nahradit zcela jinou rostlinou, která tyto substance více méně obsahuje (routa syrská). Dojdeme prý pak ke stejnému výsledku a ještě ušetříme peníze. Podle těchto návodů je totiž liána Ayahuasca (B. caapi) jen inhibitorem enzymů, který nám umožňuje vstřebat substanci DMT. Je tragické, jak je internet plný takovýchto ideí a zcestných návodů na experimentování.

Liána Banisteriopsis caapi je základní a nenahraditelnou složkou Ayahuascy. Tato rostlina nám svou energií zdravě provibruje celé tělo a očistí nás pomocí purgy (jde to vrchem i spodem). Je bytostí, která nás uzemňuje, učí nás a ukazuje nám směr. Z hlediska české legislativy je to rostlina legální a jemný čaj z ní navařený (bez listů a DMT) nás může bezpečným způsobem napojit na tuto medicínu a připravit nás na setkání se silnější variantou s listy, která by měla být pod vedením šamana.

Listy čakruny (P. viridis) nebo čalipangy (D. Cabrerana) Ayahuascu zesilují a je nutné dodržet přesné poměry. K tomu je třeba znát pěstované rostliny a bezpečné postupy, které nám předaly předchozí generace. Nesprávně připravená Ayahuasca nás může uvrhnout do pekla, které nám poškodí psychiku a způsobí trauma. – Jan Rostlinka

To se stalo i lidem, kteří kouří takzvanou čangu (changa), což je směsice různých látek s příměsí Ayahuascy, která se kouří. Tento recept však není založen na žádné domorodé tradici a experimentátoři se vystavují riziku nepředvídatelných stavů. Setkal jsem se nedávno s případem člověka, kterému ani po 5 dnech neustupovaly vize a zvažoval při tomto trápení ukončit si svůj život. Nakonec vše dobře skončilo díky pomoci od šamana.

Don Carlos Landazuri, šaman stařešina z kmene kičua, nalévá ayahuascu v Ekvádoru. Foto Jan Rostlinka.

Sám s Ayahuascou

Zdá se, že chuť k tomu skočit na Ayahuascu sami bez tradice souvisí s naší kulturní vykořeněností, se ztrátou napojení na naše předky, ztrátou tradice a s neúctou ke starším. Souvisí s naší nabubřelostí, že máme na všechno právo, že všechno můžeme, ba dokonce že to i musíme dostat, a to okamžitě a bez čekání. Má co dočinění s pocitem, že jsme sežrali všechnu moudrost. Že je země naším majetkem a můžeme si s ní cokoli a kdykoli brát. A také souvisí s naším pohledem na domorodé kultury jako na něco primitivního, nedozrálého, co převyšujeme naší scientifickou nebo esoterickou vzdělaností. Přehltání několika knih považujeme za něco pokročilejšího, než léta trvající trénink u mistrů.

„Naučit se černému umění jde snadno a rychle. Naučit se léčit naopak vyžaduje delší dobu studia a sebeodříkání.“ – rčení z peruánské Amazonie

Užití Ayahuascy bez šamana je krokem, který může být člověku v určitém bodě jeho cesty přínosný. Mělo by mu však předcházet období, kdy si přejde důležitou očistou svých energií a získá pokoru, úctu a trpělivost. Pozná sílu medicíny a naučí se ji dávkovat tak, aby se držel v bezpečných mezích. V energetických přenosech, které šamani poskytují při ceremoniích, získá sílu a ochranu před intruzivními energiemi a získá přátele pro své vlastní plavby. I pak je ale doporučeníhodné být stále nablízku původní tradici a mistrovi, který na naši cestu dohlídne a poopraví nás, pokud bychom zaškobrtli. Náš život je totiž jen jeden a chceme ho prožit v co největším světle, nikoli se uvrhnout do větší tmy.

Jan Rostlinka připravuje nápoj Ayahuasca v ekvádorské Amazonii. Foto Jan Rostlinka.

O autorovi

Jan Rostlinka žije v ekvádorské Amazonii u kmene kičua od roku 2008, svůj život zasvětil studiu léčivých rostlin a postoupil výcvik u šamanů. Postavil léčivé centrum a botanickou zahradu a věnuje se léčení návštěvníků z celého světa v rámci pobytu www.vypravadoamazonie.cz.

Článek je možno šířit beze změn a v celé jeho úplnosti pod podmínkou zveřejnění odkazu na zdroj:

Užití Ayahuascy bez přítomnosti šamana

 

Zůstaňte v kontaktu s medicínou Ayahuasca ♥

Přihlašte se k odebírání zajímavých novinek o posvátné amazonské medicíně a projektech Jana Rostlinky.

Úspěšně jste se přihlásili.